..Sandra vecka 33..



Shiiit vad min mage växer alltså.. :) Den börjar bli riktigt stor tycker jag. Den börjar även bli lite ivägen när jag ska göra saker, typ stå vid diskbänken å sånt. Då hamnar jag så långt bort fram vattnet för att magen är i vägen. :D haha. Men det är roligt.

Så här säger då gravid.se om denna vecka.!

Mamma
Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu. Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda.

Ja, när vi var hos BM sist så sa hon att Mini ligger med huvudet neråt. Det märker man på sparkar och liknande, för dom är väldigt högt på magen. Har då inte några stickande känslor, men däremot så kommer min nästäppa smygande tillbaka märker jag. Får hoppas att det inte blir så som det var i början, då kunde jag knappt sova för att jag var så täppt i näsan. Nåja. Det är ju inte så länge kvar nu. Foglossningarna har börjat bli lite värre känns det som. Och jag märker på en gång om jag har rört mig lite eller mycket under dagen. Men men, jag försöker vara igång ändå. Inte nu om jag har jätteont men det är ju bra att röra sig! :)

Mini
Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen.

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar.

Igår var de rörelser hela tiden kändes det som.. Å det kittlas så ibland. hihi. Är nästan så man rycker till för att det kittlas så mycket. :)


..Sandra vecka 32..

Ja igår gick vi ju in i ny vecka igen,, börjar bli lite stressad för det känns som att det är mycket att göra ännu. Massor med saker. Men emon ska jag sitta ner å titta igenom allt vad det nu då är. Planera lite så man har lite hmm om allt. Åsså se till att sätta fart med mina skolarbeten!!!


Så här säger Gravid.se om vecka 32.. :)

Mamma
Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Jag behöver inte göra något extra ultraljud eftersom moderkakan låg bra till då vid RULet. Det vore dock väldigt kul å göra ett nytt UL så man får se Mini en gång till. Fast det är ju inte så länge kvar till Mini kommer ut heller. Faktiskt två månader på dagen idag. :) Varje gång jag tittar mig själv i spegeln så förundras jag över min mage,, den blir verkligen bara större och större. :)

Mini
Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.


..Slutet på vecka 31..

Jahapp.. Den här veckan har känts som att den har gått i extremfart. Har inte riktigt hunnit med. Har väldigt lätt för att gråta nu. För minsta lilla grej kan jag börja gråta. Det är lite jobbigt. Å ibland så börjar jag gråta utan anledning. Nåja,, dessa hormoner förvinner sen iallafall. Men då kommer väl alla amningshormoner. :)
Men det får man leva med. Man blir ju "normal" sen. :D Haft lite foglossningar också men det hör väl till vardagen nu. Vi har även gjort en del inköp under den här veckan. Babyskydd till bilen och en barnvagn har inhandlats till mkt bra pris. :D Så har jag beställt ett startset med kläder från ellos åsså har mamma handlat massa snygga villervalla kläder. Så vi har den första tiden. Sen när Mini kommer ut så vet vi ju om det är en tjej eller kille så då kan man ju köpa lite mera könsbundet också.. :) Men vi börjar då ha det mesta till Mini nu. Det är bara rummet so minte är klart. Vilket kommer ta ett tag till :D

..Femte MVC besöket..

Idag har vi varit till BM igen. Idag hade vi en "vikarie" för våran ordinarie är på semester. Men det gick bra. Hon var trevlig å snabbt gick det. Vi lyssnade på hjärtat å måttade magen samt kollade blodtrycket.
Så kände hon även efter hur Mini ligger i magen. Å Mini ligger med huvudet neråt. Så ska vi tillbaka dit om två veckor igen då får vi också träffa en vikarie. Men efter det så är Erica tillbaka.

Den här gången v. 31
Hb: Togs inte
Blodtryck: 100/60
Blodsocker: Togs inte
SF-mått: 30
Minis hjärtljud: 143 slag/minut
Vikt: Togs inte

Förra gången v.28
Hb: 125
Blodtryck: 108/70
Blodsocker: 5,5
SF-mått: 27 cm
Minis hjärtljud: 140 slag/minut
Vikt: Togs inte